Spółka Innobaltica nałożyła karę w wysokości prawie miliona złotych na Asseco Data Systems – firmę odpowiedzialną za realizację projektu systemu Fala. Powodem nałożenia tej dotkliwej sankcji finansowej są opóźnienia w realizacji projektu, którego celem było ułatwienie i uproszczenie procesu zakupu biletów na komunikację miejską w Trójmieście oraz regionie Pomorza. Ciekawym aspektem tej sytuacji jest fakt, że pomimo zaprojektowania systemu wyłącznie z myślą o województwie pomorskim, urządzenia Fala mają wkrótce pojawić się również w Elblągu.
System Fala miał być w pełni funkcjonalny już jakiś czas temu. Niestety, jego implementacja była wielokrotnie odsuwana w czasie. Kiedy w końcu poznaliśmy datę uruchomienia systemu, okazało się, że początkowo będą to jedynie testy, a pełna funkcjonalność zostanie osiągnięta stopniowo, co potrwa kilka miesięcy.
Teraz, pół roku po rozpoczęciu testów, system nadal nie działa prawidłowo. Realizatorzy projektu systemu Fala nie zdołali jeszcze aktywować urządzeń na kolei. Nie działa również mechanizm optymalizacji oferty, co oznacza, że nie jest możliwe automatyczne zamienianie wielu biletów jednoprzejazdowych na bardziej korzystny cenowo bilet całodobowy. Brak nowych taryf sprawia, że większość pasażerów przez długi czas mogła nie zdawać sobie sprawy z działania systemu Fala.
Niektórzy z nich wyrażali swoje opinie i uwagi w Raporcie z Trójmiasta.