Przebudowa sztormowych wrót na Kanale Jamneńskim dobiegła końca po serii opóźnień, jednak nadal nie będzie możliwe korzystanie z tego kanału do żeglugi. Chociaż większość prac jest już zakończona, pozostały jeszcze drobne prace wykończeniowe i odbiory kontraktowe.
Według Natalii Chodań z Wód Polskich w Szczecinie, instytucji odpowiedzialnej za projekt, wszystkie kluczowe elementy przebudowy zostały już umieszczone na miejscu. Na tym etapie trwają jedynie ostatnie prace, takie jak uszczelnianie, dopasowanie elementów oraz prace kosmetyczne.
Śluza sztormowa znajduje się tu od ostatnich 10 lat jako część dużego przedsięwzięcia mającego na celu ochronę regionu przed powodziami. Od początku budziła kontrowersje, a głównymi obawami były potencjalne negatywne skutki dla ekosystemu Jeziora Jamno oraz uniemożliwienie żeglugi między jeziorem a Morzem Bałtyckim. Pomimo że obiekt spełnia swoją rolę w ochronie przeciwpowodziowej, wielu uważa, że zmienił on nieodwracalnie stan Jeziora Jamno.
Żeglarze nadal są rozczarowani, mimo zakończenia prac na wrotach, które nadal uniemożliwiają żeglugę między Jezioro Jamno a Morzem Bałtyckim.
Planowano zbudować tzw. bypass wraz ze śluzą, co umożliwiłoby małym jednostkom pływającym omijanie wrót i żeglugę między jeziorem a morzem. Plan ten jednak upadł po tym, jak ówczesne kierownictwo już nieistniejącego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych zostało zatrzymane pod zarzutem korupcji.