Urząd Morski w Gdyni ogłasza przetarg na projekt końcowego fragmentu toru wodnego do portu w Elblągu

Urząd Morski z siedzibą w Gdyni podjął kroki w celu uruchomienia procesu przetargowego na projektowanie ostatniego segmentu szlaku wodnego prowadzącego do elbląskiego portu. Jest to końcowa część drogi wodnej, łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym przez przekop mierzei.

Celem przetargu jest wybranie wykonawcy, który będzie odpowiedzialny za projekt modernizacji końcowego etapu rzeki Elbląg, stanowiącego połączenie między portem w Elblągu, Zalewem Wiślanym i przekopem mierzei. Ostatni odcinek tej drogi wodnej, mającej na celu umożliwienie Elblągowi dostępu do morza, był przedmiotem dyskusji i sporów politycznych podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości.

Warto podkreślić, że droga wodna, łącząca Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i przewidziana do stymulowania rozwoju przeładunku towarów w porcie Elbląg, ma długość 23 km. Centralnym i zarazem najbardziej kosztownym elementem jest przekop Mierzei Wiślanej. Dodatkowo, składają się na nią pogłębione tory wodne na Zalewie Wiślanym (10 km) oraz rzeka łącząca Zalew Wiślany z Elblągiem (również około 10 km). Wymagało to również zainwestowania w pogłębienie, poszerzenie i umocnienie brzegów, a także budowę nowego mostu w miejscowości Nowakowo (istniejące wcześniej przeprawy promowe praktycznie uniemożliwiały żeglugę tym szlakiem).

Całość inwestycji, według raportu Najwyższej Izby Kontroli, która przeprowadziła analizę projektu rozpoczętego w 2019 roku, pochłonęła około 1,9 mld złotych. Niektóre szacunki sugerują, że koszt przekroczył 2 mld złotych.